Koopjes hebben een bijzondere aantrekkingskracht, omdat je enerzijds iets kunt kopen wat je misschien altijd al hebt gewild, en anderzijds geld kunt besparen. Daarom zijn termen als speciale aanbiedingen, kortingsacties of het aanbod “drie voor de prijs van twee” zo buitengewoon aantrekkelijk. Veel portaalsites die koopjes aanbieden, hebben daarom een bijzondere aantrekkingskracht. Koopjes worden aangeboden op werkelijk elk gebied, dit geldt voor voedsel, kleding, elektronica en zelfs bij Casino777, waar bonussen tellen als kortingen.
Dit zijn prachtige opties om geld te besparen, zou je denken. Maar helaas is het niet helemaal zo. De promoties bieden inderdaad enorme besparingsmogelijkheden, maar alleen als je echt alleen de dingen koopt die je echt nodig hebt. Maar de aangeboden koopjes wekken bijna een soort jachtinstinct op, dat vaak leidt tot volkomen ongecontroleerd winkelen en in het ergste geval, zelfs tot het overschrijden van het eigen budget.
Waarom koopjesjager een ongecontroleerde gebeurtenis kan worden
Het probleem ligt hier in het zelfbeloningsproces dat in onze hersenen in gang wordt gezet. Het menselijk brein reageert in het beloningscentrum op aangeboden koopjes. Onmiddellijk na het zien van een koopje, laten de hersenen gelukshormonen vrij. Onmiddellijk voelt de persoon zich gelukkig. In zo’n geval heeft men iets groots bereikt, zogezegd. De kortingsactie zelf en het bedrag van de korting doen er helemaal niet toe. Op dit punt vragen de mensen zich niet meer af of het een echt koopje is of niet.
Dit is ook de reden waarom ongeplande aankopen zo vaak voorkomen. De hersenen reageren onmiddellijk op het koopjesaanbod en zenden het commando “kopen, grijpen en onmiddellijk doen”. Als je dit mechanisme niet kent, zul je een volkomen ongecontroleerde aankoop doen, ongeacht of je budget het toelaat en of het product echt nodig is.
Verleiding door plaatsing
Het brein is de facto zeer gevoelig voor dergelijke situaties, maar detailhandelaren zorgen er door een slimme plaatsing van producten ook voor dat de mechanismen tijdens de koopjesjacht goed worden aangespoord. In detailhandelszaken is deze aanpak bijzonder opvallend. Hier zorgen de winkeliers er precies en vakkundig voor dat de koopjes op een zeer opvallende manier worden geplaatst en dat de klanten ook werkelijk van deze gelegenheid gebruik maken. Er zijn geen ingewikkelde middelen nodig om dit proces met succes uit te voeren. Het volstaat de producten zo te plaatsen dat de prijskaartjes goed zichtbaar en vooral op ooghoogte zijn.
Maar ook de gebruikte verlichting speelt hier vaak een doorslaggevende rol. Het product is optimaal geënsceneerd, om het zo te zeggen. Ook geuren kunnen hier een doorslaggevende rol spelen, wat bijzonder effectief is bij het besparen op eten en drinken. Zij kunnen het product er nog aantrekkelijker doen uitzien.
Het is ook zeer effectief als slechts een paar producten uit de werkelijke koopjesvoorraad worden gepresenteerd, wat aangeeft dat je het zeer snel en onmiddellijk moet grijpen, anders is het product niet meer voorradig. Deze procedure kan echter niet alleen in de stationaire handel worden waargenomen, maar het verschijnsel doet zich met name ook voor op het Internet. Hier wordt het aantal nog beschikbare artikelen getoond om onmiddellijk aan te geven dat je je moet haasten als je dit koopje wil realiseren. Dit alles leidt ertoe dat je, hoewel je een vermeend koopje hebt gerealiseerd, misschien toch een product hebt gekocht dat je niet echt nodig hebt.
Klanten houden van koopjes, maar waarom?
De reden waarom klanten, of mensen in het algemeen, van koopjes houden, is dat je hier geld kunt besparen. Het is waar dat geld besparen wordt voorafgegaan door eerst geld uit te moeten geven, maar in ruil daarvoor heb je geld bespaard en uw financiën gespaard omdat het product goedkoper is dan gewoonlijk. De vreugde is altijd groot als je tegelijk met de aankoop ook geld hebt bespaard. Het beloningssysteem van de hersenen treedt onmiddellijk in werking. Hier komen gelukshormonen vrij, net alsof je bijvoorbeeld de loterij gewonnen hebt.
Waarom de koopjesjacht zo populair is, kan worden teruggevoerd op de oorsprong van de menselijke ontwikkeling. Het woord “koopjesjager” alleen al maakt snel duidelijk waar de oorsprong ligt. Oorspronkelijk bestond de mensheid uit verzamelaars en jagers. Beiden zorgden ervoor dat er voldoende voedsel beschikbaar was. Dit instinct is nog steeds aanwezig, maar wordt nu op andere dingen geprojecteerd, en waar zou dat gemakkelijker kunnen lukken dan bij de koopjesjacht. De tijd van de pijl-en-boog is voorbij, maar dit instinct kan nu perfect worden bediend door te jagen in winkels en onlineshops.
Koopjes, maar moeten ze dat echt zijn?
In principe is het een groot goed om een koopje te kunnen realiseren. Maar je moet er niet altijd voor gaan als je een koopje vindt. Alleen als een product echt nodig is, of al lang gewild en nodig is, is het een echt koopje. In dit geval heb je iets gekocht dat je echt goedkoper hebt gekocht en natuurlijk heb je in reële termen geld bespaard op de spaarrekening.
In het dagelijks leven is het echter heel anders. Zodra men hier een koopje ziet, pikt men het in, ongeacht of het een product is dat men echt nodig heeft. Hoe lucratief de aanbieding ook is, uiteindelijk heb je toch geld uitgegeven, zij het minder, aan iets wat je helemaal niet nodig hebt. Dit heeft natuurlijk helemaal niets te maken met geld besparen.
Een ander probleem met zogenaamd koopjesjager is dat mensen niet meer nagaan of het wel echt een koopje is. Een zeer goed voorbeeld hiervan zijn bulkverpakkingen of sets van drie. Vermoedelijk is dit een geweldig koopje. Maar bijna niemand neemt de moeite om na te gaan of dit werkelijk het geval is. Wie de moeite neemt om een snelle berekening te maken, komt er vaak achter dat het uiteindelijk helemaal geen koopje is. In het ergste geval kan het vermeende koopje uiteindelijk duurder uitvallen dan de werkelijke pakketgrootte.
Koopjes kunnen de moeite waard zijn
Natuurlijk moet men niet afzien van koopjes, want natuurlijk voelt men zich gelukkig wanneer men een koopje heeft gerealiseerd. Maar er zijn echt een paar belangrijke aspecten om te overwegen. Aan de ene kant moet je niet blindelings vertrouwen op de vermeende koopaanbiedingen en ze echt controleren, en anderzijds moet je echt alleen de producten kopen die je echt nodig hebt. Dan heb je echt een goede reden om blij te zijn, want uiteindelijk heb je echt geld bespaard.
Social tagging: besparingsmogelijkheden > Casino777 > geld besparen > Geld besparen tijdens de Sale > Koopjes hebben een bijzondere aantrekkingskracht > koopjesaanbod > kortingsacties > spaarrekening > speciale aanbiedingen